יום שלישי, 16 בנובמבר 2010

It's time to grill - או בעברית - ויהי אש!

שלום!

תחילה - מילת אזהרה. הבלוג הזה מיועד לכל אלה, שעצם המילה "בשר" גורמת להם להזיל ריר. אני מזהיר בזאת את כל האנשים הצמחוניים, הטבעוניים ופשוט אלה שאינם אוהבים בשר - בלוג זה מסוכן ביותר לשלוותכם הנפשית!

אנו, בני אדם, מטבענו טורפים. בשר היה אחד המרכיבים העיקריים במזון בני האדם מימי אדם וחווה ועד ימינו. אותו היום, בו האדם הקדמון גילה, שבשר שנצלה על האש טעים הרבה יותר מהבשר הנע, נחשב ליום הולדת התחום הקולינארי העתיק ביותר - הצלייה!

בהיסטוריה הקולינארית של האנושות פוגשים סוגים שונים ומשונים של צליית בשר מכל התרבויות והמקומות בעולם. צלייה על שיפוד מסתובב, צלייה על רשת, צלייה בחימר בתוך הגחלים, צלייה על יד האש - כל אלה סוגים שונים של צלייה שהיו ועדיין בשימוש בכל מיני קצוות העולם. היום רוב השיטות העתיקות התכנסו למעשה לשלושה סוגים: צלייה ישירה, צלייה עקיפה ועישון. כאן אני רוצה לעסוק דווקא בשלושת השיטות האלה, כאלטרנטיבה למנגל הישן, האהוב והמועדף על הקרניבור הישראלי הממוצע.

למעשה, מקור המילה "מנגל" הוא בשפה הטורקית. במקור, מנגל זהו תנור חימום ביתי, שעליו גם היו מכינים אוכל בשיטת הצלייה הישירה מעל לפחמים לוהטים. שיטת הצלייה הישירה עדיין הינה הפופולארית ביותר לשיפודים, קבאבים, נתחי בשר קטנים יחסית, דגים קטנים וירקות.



הצלייה העקיפה, ואיתה הברביקיו, נולדו למעשה כמעט מאותו מקור. רוב המומחים לבלשנות מאמינים, שהמילה ברביקיו במקור משפת האינדיאנים משבט הטימוקואה (Timucua) וגם בשפת האבוריגנים של האיים הקאריביים, שמשמעותה צליית הבשר על רשתות עץ דיי גבוה מעל למדורה הגדולה. כלומר, השימוש כאן הוא לא בחום החזק של האש הבוערת, אלא בחום נמוך יותר, המאפשר לצלות נתחים הרבה יותר גדולים של בשר.


התהליך של צלייה כזאת נמשך הרבה יותר זמן, ומתאים גם לצלייה וגם לעישון של הבשר. כך, למעשה, המילה ברביקיו מתייחסת ברוב המקרים לתהליך של צלייה מאוד איטית של הבשר, ועישון הבשר תוך כדי, בטמפרטורה נמוכה יחסית - מדובר בסביבות ה-120 מעלות צלסיוס בלבד.

בישראל, שנחשבת למדינה דיי קרניבורית, משום מה דווקא השיטה הפופולארית ביותר לצלייה היא המנגל. בלוג זה יהיה החלק שלי במאמצים שנעשים על ידי קבוצה לא קטנה של אנשים בארץ לקדם דווקא את אומנות הברביקיו ולהפוך אותה לאלטרנטיבה טובה ונגישה למנגל המסורתי.

בכתבה הבאה אספר על סוגי הגרילים והברביקיו, ועל האפשרויות הקיימות כמו ל"מברבק" מתחיל, כך גם לאלה שכבר מנוסים בטכניקות שונות של צליה עקיפה וברביקיו.